نمایش نوار ابزار

ما با هدف بازگشت و خدمت به کشورمان، در خارج از ایران تحصیل کردیم، اما امروز رفتن‌ها به گونه‌ای دیگر است.

ما با هدف بازگشت و خدمت به کشورمان، در خارج از ایران تحصیل کردیم، اما امروز رفتن‌ها به گونه‌ای دیگر است.

۸۰ درصد از دانشجویان دوره‌ی دكتریِ دانشگاه‌های آمریکا، غیر آمریکایی و از جمله ایرانی هستند.

گاهی از اهمّیت پرورش در مدارس، فراموش می‌کنیم.

فیلتر کردن فضای مجازی، درمانی موقّت برای جلوگیری از آسیب‌هاست. باید در این فضا وارد شد و آن را مدیریّت کرد.

دکتر گرمابی در جمع مدیران و مربّیان مدارس بخش میان‌جلگه با بیان این‌که گاهی در برابر آموزش، اهمّیت پرورش از یادمان می‌رود، به نقل از يکی از برندگان جایزه‌ی نوبل که ملاک توسعه‌ی یک کشور را نحوه‌ی آموزش در مدارس می‌دانست و نه توسعه‌ی عمرانی و صنعتی؛ بیان داشت: باید بررسی کرد آیا خلاقیّت، همکاری، کار تیمی و نوآوری در مدارس آموزش داده می‌شود یا خیر.

متاسفانه در دانشگاه‌ها شاهد افزایشِ توصیه‌نامه‌هایی هستیم که دانشجویان به دنبال ادامه‌ی تحصیل در دانشگاه‌های کشورهای غربی هستند. ما اگر رفتیم و در آن‌جا تحصیل کردیم، هدف‌مان بازگشت و خدمت به مردم خودمان بود، اما متاسفانه امروزه به دلیل مشکلاتی که در کشور وجود دارد، رفتن‌ها به گونه‌ای دیگر است.

چه بخواهیم چه نخواهیم بخش وسیعی از علم و تکنولوژیِ دنیا، در اختیارِ آن‌هاست و  پیشرفته‌تر از ما هستند، اما ۸۰ درصد دانشجویان دوره‌ی دکتری در دانشگاه‌هایِ آمریکا و کانادا، غیر آمریکایی بوده و درصد قابل توجّهی از ایشان، فرزندان کشور ما هستند. نکاتی که در پرسش‌نامه‌های این توصیه‌نامه‌های دانشگاه‌های خارج از ایران می‌بینیم جالب است. پرسش‌ها مربوط به وجود خلاقیّت، پشتکار، مستقل کار کردن در دانشجو است. این نشان می‌دهد چقدر این ویژگی‌ها برای توسعه‌ی یک کشور لازم است.

دکتر گرمابی در بخشی دیگر از سخنان خود در رابطه با فضای مجازی، اظهار داشت: فضای مجازی، هم نقاط قوّت دارد و هم ضعف. نمی‌توانیم این فضا را نادیده بگیریم و صورت مسئله را پاک کنیم. باید در این فضا حضور داشته و از آن به نفع فرزندان و کشورمان استفاده کنیم. فیلتر کردن ممکن است راهی موقّت برای درمان ضعف‌های آن باشد ولی راهی جز تسلّط و حضور و مدیریّت آن نیست.

به عنوان یک معلّم بد نیست تجربیّات‌مان را در میان بگذاریم. طیّ آزمایشی بر روی دانشجویان، معلوم شده که تدریس شفاهی دارای کمترین قدرت انتقال جهت یادگیری دانشجویان، آموزش تصویری در مرتبه‌ی بعدی، آموزش گفتگو‌محور و مباحثه، رتبه‌ی بالاتر و نهایتاً تجربه و آزمایشِ آنچه آموخته می‌شود به عنوان بهترین روش آموزش شناخته شده است.

ان‌شاءالله این تجربیّات کمک کند دانش‌آموزانی خلّاق و ‌مدیرانی کارآمد برای توسعه‌ی کشور تربیت کنیم.

۱۴ آذر ۹۶

مدارس بخش میان‌جلگه مدارس بخش میان‌جلگه مدارس بخش میان‌جلگه مدارس بخش میان‌جلگه

مطالب مشابه
دیدگاه ها